Sanningen!!!!



Att folk i alla tider upphöjt Sokrates och föraktat sofisterna är enligt mig helt förståligt och det enda rätta. Sanningen för sofisterna spelade inte så stor roll utan det viktiga var att man vann en debatt. Med det var helt annorlunda för Sokrates. Han brydde sig mer om sanningen än om att vinna en liten löjlig argumentation och folkets förtroende. Men folks förtroende fick han ändå. Sanningens ljus strålar alltid starkast och det är dit de flesta människor drar sig ifall de känner igen värmen.



Något som däremot irriterar mig så förfärligt är att folk idag påstår att sanningen är subjektivt och att allt är relativt. Det är som om sofismen trots deras uppenbara felaktighet kommit igen in i samhället och främst in i unga sinnens hjärnor.

Jag förnekar inte att det mesta är subjektivt, och att mycket beror på eller är relativt. Men att påstå att ALLT är det, är ett idiotiskt påstående. Därför har jag sorterat in sanningen i fem olika sorters sanningar.



Femte handssanning. Är en sanning som utgår från människors olika smak och bedömning av hur ett föremål är. Detta syns klarast inom värdering av konst, där den ena kan gilla en tavla som den andra hatar. Eller i sociala sammanhang där jag kan tycka att en människa är helskön och vacker medan min vän tycker att den är irriterande, äcklig och ful. När det gäller femtehandssanningar så är det mesta subjektivt och relativt, det vill jag medge!!

Fjärde handssanning.
Är en sanning där man utgår från generaliseringar, avrundningar och uppskattningar. Som överlag och i de allra flesta fall stämmer, men dock inte alltid. T.ex. att långa människor har lättare att få jobb än korta. Och att svenskar är mindre sociala och expressiva än medelhavsmänniskor. Eller att 2%av jordens befolkning har en iq över 130. Denna sorts sanning är inte i lika stor utsträckning subjektiv som femtehands. Men visserligen är det för det mesta relativt.

Tredje handssanning. Är en sanning som utgår från det bästa, mest realistiska och praktiska för att lösa ett problem i just den situationen. Handlar om det som är bäst lämpad för den största allmänheten i det scenariot. Denna sanning diskuteras i politiska sammanhang om vad som är det bästa för ett land. Oftast finns det ett alternativ som är bättre än alla andra just då. Men den sortens sanning växlar hela tiden beroende på miljön.

Andra handssanning. Är en sanning som är helt beroende på definitioner. Där sanningen är det som vi har definierat. T.ex. om vi har definierat ordet glad som upprymd och mår bra så är det den enda giltiga definitionen. Denna sanning finns mest inom naturvetenskapen och språket. T.ex. 1+1=2. Om vi däremot gör denna sanning subjektiv kommer det genast skapa förvirring.

T.ex. Om du frågar mig någonting och jag svarar ja. Så betyder det ja. Men om jag ser subjektivt på orden, så kan det betyda ja men också nej, vet inte eller kanske. Eller lika gärna. Vad är det du säger, är du helt dum i huvudet.

(Däremot så kan folk ha olika uppfattning av i vilken grad ett ord kan gälla. T.ex. kan en människa säga. Det var fantastiskt. Och en annan. Det var bra. Men ändå gilla en sak lika mycket. En enskilds människa uppfattning av ett ord är definitivt en femtehandssaning och inte en andrahands.)

Första handssanning. Är en sanning som är lika sant och exakt för alla och envar, jämt och ständigt, den är oföränderlig. I den här kategorin sätter jag naturlagar, självklara logiska satser, universums uppkomst osv. Den här sanningen kan omöjligen ha två svar som mot varandra är motsägelsefulla.

T.ex. kan inte Jag både ha skrivit den här texten och inte skrivit den här texten.
Eller om A inte är B, så kan omöjligen B vara A.

Däremot kan man kombinera två åsikter. Om jag påstår att sanningen är AC och du påstår att den är BD, men sanningen är AB. Så kommer vi fram till sanningen just när vi kombinerar våra två perspektiv.


Det är en sak jag tror om religionsfrågan, för det kan om man riktigt tänker efter bara finnas en riktig tro. Oavsett om det är ateism eller hinduism. Den existentiella tron för människan kan omöjligen bero på.

Däremot så kan många religioner ha en del av sanningen, men det gör inte den religionen sann eller rätt. För inget är sant förrän man har hela sanningen.
Jag vill ge en liknelse som exempelbevis.

Om du har en skitsvårt mattetal att lösa, med flera olika samverkande delar. Om du löser vissa svar rätt och vissa svar fel så får du inte den sanna slutgiltiga lösningen i slutet.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback